Індивідуально - психологічні особливості дітей, які слід враховувати вчителю початкових класів.

Гіперактивна дитина (дефіцит уваги, рухове розгальмування, імпульсивність).

Причини: генетичні фактори,пологові травми,інфекційні захворювання дитини в перші місяці життя. 
Прояв дефіциту уваги: 
1 Непослідовна. 
2 Не слухає, коли до неї звертаються. 
3 З великим бажанням береться за завдання, але так і не закінчує його. 
4 Не може бути організованим. 
5 Часто губить речі,часто буває забудькуватою. 
6 Уникає нудних завдань і завдань, які потребують розумових зусиль. 


Прояв розгальмування: 

1.Постійно крутиться. 
2.Виявляє ознаки занепокоєння (тарабанить пальцями , совається на сидінні,бігає,кудись залазить). 
3.Спить набагато менше, ніж інші діти. 
4.Дуже балакуча. 


Прояв імпульсивності: 

1.Починає відповідати, не дослухавши запитання. 
2.Не здатна дочекатися своєї черги. 
3.Не може чекати винагороди. 
4.Поведінка слабо керована. 
5.Показує різні результати виконання завдань.

Рекомендації:

1.Зменшити робоче навантаження дитини. 
2.Бути емоційним педагогом. 
3.Знизити вимоги до акуратності на початку роботи, щоб сформувати почуття успішності. 
4.Посадити з спокійною і дисциплінованою дитиною. 
5.Використовувати тактильний контакт( дотик, прогладжування). 
6.Домовлятися про певні дії заздалегідь. 
7.Давати короткі і чіткі інструкції. 
8.Використовувати гнучку систему заохочення і покарання. Заохочувати одразу ж, не відкладаючи на майбутнє.

Агресивна дитина (поведінка, що суперечить нормам і правилам).

Причини: виховання в родині, захворювання головного мозку. 

Прояв агресії: 

1.Часто втрачає контроль над собою. 
2. Часто сперечається, свариться з дорослими. 
3. Навмисно дратує людей. 
4.Часто звинувачує інших у своїх помилках. 
5.Часто сердиться і є мстивою.

Рекомендації:

1.Демонструвати модель неагресивної поведінки. 
2.Бути уважним до потреб дитини. 
3.Карати за конкретні вчинки. 
4.Покарання не повинні принижувати. 
5.Навчати прийнятних способів вираження гніву і відпрацьовувати навички реагування в конфліктних ситуаціях.

Тривожна дитина (якщо стан тривоги повторюється часто і у різних ситуаціях:під час відповіді біля дошки, спілкування з незнайомими дорослими.)

Причини: порушення взаємин між батьками і дітьми, авторитарний стиль роботи вчителя, перевантаження організму навчанням, завищенні вимоги до дитини,розлучення батьків, висока тривожність вчителя чи батьків,невроз у дитини. 

Прояв тривожності: 

1. Швидко втомлюється, важко зосереджується. 
2. Бентежиться частіше за інших, червоніє в незнайомій ситуації. 
3. Під час виконання завдань дуже напружена. 
4. Руки в неї зазвичай холодні і вологі. 
5. Сильно упріває, коли хвилюється. Має поганий апетит. 
6. Полохлива, невпевнена,боїться труднощів. 
7. Часто не може стримати сліз.

Рекомендації:

1.Уникати змагань і не порівнювати дитину з оточенням. 
2.Частіше використовувати тілесний контакт. 
3.Частіше хвалити,але так, щоб вона знала за що. 
4.Звертатись до дитини на ім’я, робити якнайменше зауважень. 
5.Використовуйте покарання лише в крайніх випадках, не принижуйте дитину караючи її. Дитині необхідна допомога психолога.

Аутична дитина ( аутизм — крайня форма порушення контактів, відхід від реальності у світ власних переживань).

Причини: порушення внутрішньоутробного розвитку,хвороби раннього дитинства, мозкові дисфункції, порушення біохімічного обміну. 

Прояв аутизму: 

1.Уникає спілкування, віддаючи перевагу індивідуальній грі на самоті. 
2. Любить дотримуватися ритуалів. 
3.Говорить про себе в 2-й чи в 3-й особі. 
4. Ухиляється від прямих відповідей, ні до кого не звертається з прямими запитаннями. 
5. У спілкуванні не використовує міміку та жести. 
6.Пізніше за інших дітей вчиться вдягатися, роздягатися.

Рекомендації:

1.Приймати дитину такою як вона є. 
2.Дотримуватись певного режиму і ритму життя. 
3.Дотримуватись щоденних ритуалів. 
4.Навчитись вловлювати найменші вербальні й невербальні сигнали дитини. 
5.Забезпечити комфортну атмосферу і якнайчастіше розмовляти з дитиною. 
6.Терпляче пояснювати, що від неї вимагається, використовуючи чітку наочну інформацію. 
7.Уникати перевтоми. Дитині необхідна допомога психолога.

Вправи для покращення пам'яті

1.Спостереження — один з кращих способів тренування. Запам'ятовуйте предмети на дотик. Під час поїздки в транспорті або коли стоїте в черзі спостерігайте скільки людей заходить і виходить. Оберіть для себе колір або марку машини і рахуйте, скільки разів на день Вам трапиться такий автомобіль.

2.Відомі всім пазли — дуже корисна іграшка. Складаючи кілька невеликих частинок в одне ціле, Ви запам'ятовуєте всі складові, а також загальну картину. Також можна використовувати конструктори і головоломки.
3. Вправи на логіку відмінно тренують пам'ять. Вирішуйте логічні задачі та ребуси, читайте більше детективів і заплутаних оповідань, де читач повинен сам прийти до вирішення певного питання.

4.Промовляйте про себе нові слова, приміром, імена та прізвища людей, з якими Ви щойно познайомилися, номери телефонів, назви вулиць. Прочитавши невеликий текст, перекажіть його про себе, складіть короткий план. Придумуйте дефініції речей, які Вас оточують, навіть якщо це найбільш звичні предмети побуту.

 5.Читайте поезію відомих класиків. Науково доведено, що вивчення віршів тренує пам'ять, а також збільшує словниковий запас.

6. Повторювання —  найкращий помічник. Правда, лише в тому випадку, якщо Ви робите це свідомо, а не механічно. Для того, аби Ваша пам'ять не розслаблялася, повторюйте потрібну інформацію протягом усього дня: рано вранці, перед сніданком, після трапези, в обід і перед сном

7. Шукайте асоціації. Запам'ятовуйте потрібну інформацію, пов'язуючи її з тим, що Ви вже знаєте. Практикуйте цей метод і вже за місяць запам'ятати невідомі терміни або дефініції буде набагато легше.

8. Щиро цікавтеся тим, що хочете вивчити. Існує так званий закон інтересу, який доводить, що процеси пам'яті працюють краще, якщо інформація Вам небайдужа.

9. Застосовуйте на практиці усе, що знаєте, і вчіться новому. Згідно ще одному закону пам'яті, інформація, яка бере участь у діях, засвоюється краще.

10. Намагайтеся запам'ятовувати обсяги, відстані і розміри. Приміром, подумки складайте план приміщення, в якому перебуваєте. Дізнавайтеся точну відстань між Вашим будинком і магазином, місцем роботи, університетом. Це допоможе розвинути візуальну і просторову пам'ять.